Joyce Carol Oates

Första författaren ut på en förhoppningsvis återkommande punkt är Joyce Carol Oates, inte så otippat kanske så mycket som jag hyllat hennes verk i tidigare inlägg. Hon är en produktiv författare som många vill se ska få nobelpriset för sina texter, men tyvärr ligger hindret just i hennes produktivitet, att något sådant ska få hindra ett nobelpris är ju egentligen ofattbart i mina ögon. Oates är en amerikansk författare som influerats av bl.a. Lewis Caroll, Faulkner och Sylvia Plath. Hon skriver även en del under pseudonymerna Lauren Kelly och Rosamonda Smith. 
   Hennes skrivande kan räknas till det romantiskt-realistiska, en mer traditionell skola, där fokuset i författarskapet legat på samtida skildringar av det amerikanska samhället. En hel del kritik mot samtiden förekommer också. Mörkt vatten är en av de kortromaner som väckt stor uppmärksamhet då de på många sätt liknar den händelse som inträffade med Edward Kennedy. Jag har tidigare nämnt den här. Ytterligare böcker som räknas till de bättre är Blonde en fiktiv skildring av Marilyn Monroe (Norma Jean Bakers) liv, och som bland annat uppmärksammats för slutet, som jag inte tänker nämna eftersom att det trots allt är slutet på boken!



De böcker jag läst av Joyce Carol Oates är:
Fallen
Blonde
Mörkt vatten

Oläst i bokhyllan av Oates:
Djur
Dödgrävarens dotter
Älskad, saknad


En mer omfattande lista över de publicerade böckerna finns på wikipedia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0