Mörkt vatten

Började med Mörkt vatten i eftermiddags, en kortroman av Joyce Carol Oates. Anledning till att jag läste ut den så fort var inte för att den var sådär jättebra som jag tyckte Blonde var. Mörkt vatten är speciell, en intressant stil att skriva på, men alldeles för mycket upprepningar för min smak. Samtidigt så är jag heller inte så insatt i händelsen som det vagt baseras på, någon amerikansk skandal, "en tragisk händelse i amerikansk historia". Chappaquiddick 1969 tydligen, värt att googla tror jag. Wikipedia, inte den mest tillförlitliga källan berätta om Edward Kennedys tragiska olycka, när han påväg hem från en fest körde bilen av bron, med honom var en ung kvinna Mary Jo Kopechne, hon dog, precis som Kelly i Mörkt vatten.
   Efter att ha läst detta lilla om den riktiga händelsen känner jag redan att boken växer i mina ögon. Oates har lyckats igen, även om det för mig, som icke-amerikan eller insatt i amerikansk historia, krävs en del googlande för att få tag i informationen. Trevlig bok, väl värd en läsning för den som inte redan läst den.



Nu läser jag Hjärtdjur av Herta Müller då jag inte kände för en till kortroman av Oates som jag har stående i hyllan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0