En förhoppningsvis återkommande punkt.

Jag har många favoritböcker, tror jag i alla fall. Eller egentligen har jag väl ingen som riktigt etsat sig fast som jag känner att jag vill tipsa alla jag känner om. Jag tipsar olika människor om olika böcker. För jag anser verkligen att man är vad man läser. Självklart går det inte att döma en människa utifrån endast en av alla (förhoppningsvis många) böcker personen läst. Nej, det krävs en djupare analys, är personen intresserad av en viss genre eller en specifik författare, är något motiv bland böckerna överrepresenterat t.ex. den försmådda kvinnan.  Vad tyder i såfall denna representation på? Känner läsaren igen sig eller är det bara ett intressant motiv då det är långt ifrån den privata verklighet?
   Det finns väldigt många frågor att ställa och författare att tipsa om. Jag funderar på att göra något återkommande i bloggen, tipsa om författare lite mer ingående varje vecka. Självklart är tanken att tipsa om författare jag läst något av, för det går visserligen att tipsa om de jag inte läst något av men det ger inte samma intressant analys av mig. För samtidigt som jag berättar om en författare vars verk ligger mig varmt om hjärtat berättar jag något om mig själv. Den försmådda kvinnan är inte ett överrepsenterat motiv i min läsning, men jag vill istället ta reda på vad min smak är, om jag nu har någon. 
   Jag är visserligen väl medveten om min besatthet av "skrytböcker", ja, jag har något sorts mindervärdeskomplex, en mental underlägsenhet som ibland dyker upp när jag umgås i vissa kretsar där jag inte känner mig helt och hållet bekväm, eller där jag helt enkelt känner att jag behöver bevisa något, eller inte vill passa in, eller möjligen vill passa in. Ja anledningarna är många till varför min bokhylla ser ut på ett visst sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0