Jag rår inte för det..

Jag har ett ohälsosamt förhållande till böcker, det skapar ett hål i min plånbok, jag köper böcker som andra köper mjölk? Eller som de stor bloggerskorna köper dyra designerväskor och kläder.  Tänk om jag kunde låna böcker på biblioteket istället, fast det gör jag ju. Kurslitteratur och sånt som behövs till skolan. Men jag gillar känslan av att kunna gå till bokhyllan, ta ut en bok, läsa lite och sen ställa tillbaka den. Jag gillar att kunna gå till bokhyllan och veta att jag har böcker som väntar på att bli lästa.
   Det är lite prestige i min bokhylla, jag vill ha mycket klassiker, sådant som är läsvärt. Jag vill att folk ska säga "wow, har du läst den där" och sedan fråga om min åsikt. Jag vill kunna skryta med en fin bokhylla!
Därför fortsätter jag köpa böcker på löpande band, snart har jag nog kommit upp i hundra olästa och ändå köper jag nya! Det är ett beroende, jag erkänner. Men som tur är försöker jag komma undan billigt både i pris och vad det gäller plats, för jag har inte tillräckligt med plats längre. Så jag köper mycket pocket och secondhand.
   Så idag tillbringade jag ungefär 35 minuter på bibliotekets utförsäljning av böcker och hem kom jag med 8 stycken böcker i väldigt bra skick, faktiskt! Jag hittade en bok som i vanliga fall kostar mellan 450-550 kr, lite beroende på var man kollar (prispallen.se) för endast 10 kr, det är, måste jag säga, ett riktigt kap! Så alla böcker nedan kostade mig 10 kr/st så det blev inte alls dyrt, bara 80kr!

Så en lista över mina nyförvärv kommer här:

- Berättelser för fira barn, könsroller i barnboken av Ying Toijer-Nilsson (Hoppas kunna använda den i min uppsats)
- Litteraturens historia i Sverige av Bernt Olsson och Ingemar Algulin (Den som oftast kostar 450-550kr)
- Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg
- Hett byte av Janet Evanovich
- Idioten av Fjordor Dostojevskij
- En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka
- Lewis Carroll, A biography av Morton N. Cohen
- Älskad,saknad av Joyce Carol Oates

Kommentarer
Postat av: Lina

Vilka fynd! :O vi kanske ska skapa en stödgrupp? Bookoholics Anonymous :P

2009-10-18 @ 14:42:24
URL: http://baver.blogg.se/spanien
Postat av: K

Ja en stödgrupp absolut, bookoholics Anonymous låter bra. Facebook kanske? inte så anonymt men ändå.

2009-10-18 @ 14:49:20
URL: http://unwrapping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0