Mycket på en gång

Känner att simultanförmågan är på topp, tokläser just nu 3 skönlitterära böcker men har en önskan om att läsa fler. Det finns ju så många bra böcker i min bokhylla och i bokhandelns. Men jag borde fokusera på att läsa det jag påbörjat samt all facklitteratur som jag åtminstone borde ögna igenom de närmaste 2 veckorna. Det är som jag förstått utifrån ett antal forum, fler än jag som uppskattar att läsa flera böcker samtidigt. Det diskuteras aktivt att de böcker man läser bör skilja sig från varandra för att man inte ska blanda ihop handlingarna, intressant är även att humöret spelar en stor roll, man har en bok när man är glad, en när man är lite trött, en på tåget, en när man vill koppla av etc.  Sen är de ju självklart de böcker som man tvingas läsa, de som skolan prackar på en att läsa (i mitt fall många bra böcker varför jag heller inte har något problem med det). Men just det här med pendeltågslektyr eller nattduksbord/nattygsbordsböcker känns för mig ganska relevant.
   Jag känner ett visst behov att alltid ha med mig en bok i väskan, anledning till varför storleken på väska är nödvändigt stor. Ja, jag är den där människan som kan ha med sig en bok när jag ska ut på fest, för jag vet att jag på något sätt måste ta mig hem och ett alternativ är kommunaltrafiken och utan socialtsällskap kan det bli ganska tråkigt, varför jag oftast har med mig en pocket. Annars har jag alltid en bok i väskan om jag ska ut, speciellt till skolan, ibland har jag med mig två för jag vet ju faktiskt inte vilket humör jag är på. Men jag måste nog säga att jag har en pendeltågsbok (som för närvarande är Ljudet av ditt hjärta av Stephenie Meyer) en möjlig nattduks/nattygsbords bok som jag haft ett ganska långt uppehåll i från (Blonde av Joyce Carol Oates) då Stephenie Meyers böcker har fängslat mig. Sen har jag även min bok till uppsatsen (Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist) som för andra gången fängslar mig. Att den fängslar mig beror inte så mycket på Oskar och Elis berättelse som på alla de andra bikaraktärernas öden.  Jag gillar A-lagarna, Tommy och magister Ávila, de är dem som gör historien i mina ögon, trots att det inte är vad jag fokuserar på i uppsatsen.
   Det är alltså dessa tre böcker jag nämnt som jag just nu läser parallellt med lite annan kurslitteratur. Jag har dock storslagna planer på att börja på ytterligare böcker, men de får kanske vänta. De jag hade tänkt börja på är:
♦ Naked av David Sedaris
Me and Mr Darcy av Alexandra Potter
Kensington gardens av Rodrigo Fresán
Håkan Hellström: Texter om ett popfenomen av Håkan Steen (red.)

  Men de får nog vänta tills jag blivit klar med Stephenie Meyer serien (den är verkligen trollbindande trots en något dålig dialog. Men den är verkligen spännande) och läst ut Blonde också. Så om någon månad kanske, när uppsatsen är längre gången och jag har mer tid? 

Kommentarer
Postat av: Lina

haha, ååh vad jag känner igen mig! X) just det där att man borde läsa kurslitteratur men att det är så mycket annat som lockar! jag återupptäckte nyligen en gammal fantasyserie som jag läste som ung tonåring, med typ 11 böcker á 1000 sidor, och den är sååå bra! jag lämnade den hemma (snyft) för jag visste att jag inte skulle fokusera på plugget då :P men jag hade ju pappa goriot som tur är ;) och det där med att bära med sig en bok: det är ju det absolut ultimata sättet att fördriva tiden på tunnelbanan, att inte se dum/inaktiv ut när man väntar (och man vet aldrig när en sådan situation uppstår), att sysselsätta sig med under ensamma måltider och tusen andra saker! ett måste i väskan! :) (tack gud för pocket som du säger). och känslan av att när man läser en bok vill man börja på flera andra, den ständiga kampen mellan "jag borde göra klart det jag börjat" och ha-begäret efter mer och mer litterär föda! :)

...och nu ska jag sluta innan detta blir en uppsats :P

2009-10-19 @ 23:31:02
URL: http://baver.blogg.se/spanien

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0