En idealisk man

"His character was decided. He was the proudest, most disagreeable man in the world,
 and every body hoped that he would never come there again."
- Jane Austen, Pride and prejudice



Jane Austen beskriver i citatet ovan Mr. Darcy när han bevistar balen på Netherfield park. Läser man vidare får man vet att han inte under några omständigheter tänker dansa med någon kvinna som han inte känner ingående. Varför han helt enkelt ignorerar de intresserade kvinnorna och skapar på det sättet en viss ilska hos dem. Hans vän Mr. Bingley en mer älskvärd man (från början) får trots sin förmögenhet inte samma uppmärksamhet, för det är trots allt Mr. Darcy som är Mannen. 
   Fitzwilliam Darcy, en gentleman utan dess like, visserligen en arrogant sådan men med en stolthet värdig kungen av England. Jag ska vara ärlig, jag har inte läst boken, jag har sett otaliga filmmatiseringar (bland annat den från 1995 med Colin Firth som Mr. Darcy samt den från 2005 med Keira Knightley som Elizabeth Bennet). Eller varför inte den senast sedda tv-serie inspirerad av Austen, Lost in Austen som gick, om jag minns rätt, förra julen. Eller varför inte den Austen inspirerade Bridget Jones diary, där det existerar en Mr. Darcy med exakt desamma drag som karaktäriserar Austens Mr. Darcy.
   Så vad jag ville komma till var alltså Mr. Darcys mångsidighet, för han håller sig verkligen inte kvar i bara Jane Austens Stolthet och fördom utan han har även fått en sjävklar plats i boken som jag nämnt tidigare Stolthet och fördom och zombier, eller som i den bok jag börjat läsa nu Me and Mr. Darcy av Alexandra Potter, där Mr. Darcy är drömmannen (åtminstone så långt som jag hunnit läsa). Mr. Darcy finns troligen i flertalet upplagor som jag ännu inte lakt vantarna på. Stolthet och fördom verkar i många fall vara en nödvändig bok att nämna i amerikansk och brittisk litteratur, jag förstår att britterna är stolta över sina kvinnliga författare (Austen, systrarna Brontë och Woolf.) men någon gång måste de väl lyckas skapa en annan man åt kvinnorna att tråna efter? Givet här skulle vara att nämna Edward Cullen, men är inte han bara en ny uppdaterad verision av Mr.Darcy?
   Nej den brittiske mannen, eller män överlag, bör för att lyckas hos de romantiskt lagda kvinnorna (som är väl insatta i litteraturen) försöka lära sig lite om hur man uppför sig. Visserligen verkar ett tilldragande utseende, pengar och ett stort hus inte heller vara helt fel om man vill lyckas.
   Jag måste nog säga att jag är romantiskt lagd i mitt läsande, och vem är inte det? Har vi inte alla en liten Madame Bovary i oss? Själv äger jag ganska mycket som innehåller Mr. Darcy, både Bridget Jones och tidigare nämnda böcker, och visst älskade jag tv-serien Lost in Austen. Jag är varken bättre eller sämre än någon annan, tyvärr.

En annan fråga är, är Mr. Darcy en sexsymbol?


"Mr Darcy was my first love. Devastatingly handsome, mysterious, smouldering and a total romantic, he set the bar for all my future boyfriends. /--/
'I'll tell you why you can't go on a date with Mr frigging Darcy,' she scolds. 'Because it's fiction.'"
- Alexandra Potter, Me and Mr Darcy




  En modern Mr Darcy?

En modern Mr Darcy som sagt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0