Systematisera, organisera eller bara en ända röra?

Med många böcker att förvara krävs många bokhyllor och kanske till och med ett system som man har böckerna i. Är det bibliotekets gamla hederliga bokstavskombinationer man ska använda sig av för att systematisera sin egen bokhylla eller det nya Dewey-systemet med siffror? Eller har man kanske bara deckare i bokhyllan och det räcker med att bara ställa dem efter författare. Eller består hela hyllan av pocket eller är det blandat så hyllplanen bör delas upp i pocket och inbundna? Eller ska böckerna stå i kategorier om "bra" och "dåligt" eller "engelska" och "svenska" eller vilket annat språk som nu är aktuellt. Eller ska de delas upp i vad de behandlar för ämne eller vilka motiv de har som "Olycklig kärlek" eller "amerikanska sjuksystemet". Hur bör egentligen min bokhylla se ut? Hur ser andras bokhyllor ut?  Någon mer än jag som funderar på hur en privatpersons bokhylla bör eller ska se ut? Finns det ett universellt sätt förutom bibliotekens Dewey-system?
   Min bokhylla just nu följer "bra och dåligt"- systemet samt pocket/inbunda och författarsystemet. Detta orsakar en del problem då jag äger böcker av samma författare i pocket och inbunden verision. Samt vissa av författarens böcker är bra och andra dåliga. Jag inser att detta inte är ett ultimat sätt att organisera bokhyllan och är därför tacksam för tips på hur jag borde göra! Ett sätt är att låta någon annan organisera hyllorna, dock innebär det en viss förvirring då smaken är som baken, delad och jag inte vet hur böcker blivit placerade.
    Men jag tar tacksamt emot tips på hur jag borde göra med mina böcker, planen är att snart organisera om!

Ett reportage från förra helgens DN, om Dewey-systmet och organisering av böcker i hyllan:
http://www.dn.se/dnbok/siffrorna-tar-over-i-bibliotekshyllorna-1.981373


Kommentarer
Postat av: Lina

jag har inget system just nu eftersom mina bokhyllor är alldeles för små och för få, så allt har bara staplats på tvären och bredden allt eftersom. Men om jag hade möjlighet skulle jag nog gå efter författare i bokstavsordning och språk :)

2009-11-03 @ 10:12:33
URL: http://baver.blogg.se/spanien

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0