Definierat läsande

"Ibland läser jag böcker mer eller mindre på slump, andra gånger har jag full koll på vad jag ger mig in på. Med åren snöar man in på vissa författarskap som mer eller mindre kommer att definiera ens läsande." - Du är vad du läser

Kan inte annat än hålla med citatet ovan. Och jag tänker anta utmaningen att definiera mina favoritförfattare som jag läst mycket eller allt av.


Alexander McCall Smith
Fastnade som av en slump för hans böcker. Min faster gav mig den första boken då hon inte hade plats för den i bokhyllan, sen fick jag även den andra. Sen har det bara fortsatt. Har läst nästan alla om Mma Ramotswe, men gillar även serien om Isabel Dalhousie.


Joyce Carol Oates
En vän som rekommenderade henne samt att jag sett många av hennes böcker i bokhandeln. Köpt min första Oates bok av en ren slump, ta fyra betala för tre. Det blev Fallen. Har fortsatt med Blonde, som tagit ett tag nu. Men har köpt Älskad,saknad samt önskar mig Dödgrävarens dotter i julklapp. Jag gillar hennes sätt att skriva på. Det är så detaljerat, dock verkar hon massproducera och kommer hela tiden med nya titlar. En omöjlighet att hinna läsa allt.

J.K. Rowling
Författaren som gjorde att jag började plöja böcker. Har läst hela Harry Potter-serien. Det säger nästan allt tycker jag.

Janet Evanovich
Rolig författare som också verkar massproducera böcker. Läser Stephanie Plum serien. Lägger dock inga stora pengar på böckerna utan köper dom när jag kommer över på myrorna,stadsmissionen och andra utförsäljningar. Går runt med en liten lista över de böcker jag har så jag inte av misstag ska råka köpa något jag redan har.

Alexandra Potter
Har en så länge läst en av hennes böcker, men har köpt på mig en till samt önskar mig de övriga två i julklapp. Rolig chic lit som är lättsmält och skönt att läsa mellan varven av klassisk litteratur och barnlitteraturen

John Ajvide Lindqvist
Har alla fyra böcker som kommit ut, dock bara hunnit läsa två. Men jag ska ta mig samman, jag gillar spänningen och det övernaturliga i hans böcker. En svensk författare som faktiskt lyckas skapa den där lite läskiga känslan, men ändå behåller närheten till verkligheten.

Doris Lessing
Än så länge bara läst böcker ur hennes serie "våldets barn". Men ser fram emot att bli klar med serien och sen fortsätta läsa annat av henne. Förstår varför hon fått nobelpriset, det är sjukt bra!

David Sedaris
Roligt, nära och lättsmält. Läst två av hans böcker då de har varit ganska svåra att få tag på i Sverige. Har dock fått tag i en tredje som jag ska börja läsa vilken dag som helst!

Bubblare:
Stephenie Meyer, hennes Twilight-serie är sublitterärgeggamoja, but I love it. Tänker ge mig i kast med The Host så fort min mamma får den i julklapp. Det enda som räddar min stolthet här är att jag inte köpt någon av böckerna själv utan endast lånat och läst.

Jag vet inte riktigt vad det här säger om mig som läsare, men det finns säkert någon som kan göra någon analys av det och säga en hel massa saker om mig som jag inte ens själv visste om. Och för den som inte gör det är det bara en bra lista med författare som jag uppskattar att få böcker av. -Hint- Julklappar och presenter av dessa författare är mycket uppskattade! -hint-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0