slumdog millionaire eller miljonprogram

Nyamko Sabunis förslag på DN debatt om att riva hus i miljonprogramområden är ju befängd. Jag har inte hunnit läsa hennes förslag men jag såg lite kort om det på nyheterna. Anledning att riva husen där var för att de skulle vara för dyrt att renovera fastigheterna samt att det inte fanns några spontana/naturliga mötesplatser för människorna som bor där.
Det jag känner att jag behöver ta reda på är om de som bor där automatiskt kommer att få en ny lägenhet i den nya fastigheten som kommer byggas där istället?  River de husen innan de byggt nya? Gör de det inte var ska de som bor där nu bo sen?

Jag känner som sagt att jag måste läsa på, men min första uppfattning är definitvit att det är något negativt även om många av miljonprogramområdena är problemområden så kan detta verkligen intedet bästa sättet.

Ja, dags att läsa DN efter jag varit hos blodgivarna.

"Miljonprogrammet
är den vardagliga benämningen på bostadsbyggandet i Sverige under perioden 1965-1975
. Målet var att under perioden bygga en miljon bostäder - detta för att lösa den akuta bostadskris som rådde i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet - samt förbättra boendestandarden, då det fanns många lägenheter med låg standard. Samtliga fick statlig subvention av räntan, marknadsräntan var annars relativt hög, drygt 10% i genomsnitt under perioden. Subventionen finansierades med fastighetsskatt. Majoriteten av bostäderna skulle vara lägenheter, men även många villor kan räknas in i miljonprogrammet."  - Wikipedia


Kommentarer
Postat av: Bethany

Jasså, det finns en liknande i Finland också? Ja du, men det blir väldigt kul att prova på o åka Insane. :D Ja, hoppas också att du får jobba där nu i sommar, då får jag verkligen försöka hitta dig o säga hej!

2009-03-21 @ 21:51:14
URL: http://elanessea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0